Изпитът е писмен и е валиден за специалностите в Технически университет-Габрово с приемен изпит по български език и литература. Включва три компонента – проверка на писмената култура, проверка на пунктуационната култура и проверка на умението да се изгражда текст.
I. ПРОВЕРКА НА ПРАВОПИСНАТА КУЛТУРА
Извършва се с две задачи, чиято цел е да се установи до каква степен кандидат-студентът владее правописа на съвременния книжовен български език.
ЗАДАЧА № 1
Включва специално подбрани думи и форми (около 40 на брой), за чието правилно писане е необходимо да се познават закономерните фонетични промени на гласните и съгласните: редукция, ятов преглас, метатеза, асимилация, краесловно обеззвучаване, случаите на единични и двойни съгласнии др.
Чрез тази задача се проверяват и знанията за слято, полуслято и разделно писане на думите и формите, както и за писане на сложни съкратени думи.
ЗАДАЧА № 2
Представлява кратък текст (до 15 машинописни реда), чрез който се проверява умението на кандидат-студента да членува с пълен и кратък член, да преценява в кои случаи е необходима главна вместо малка буква или бройна форма вместо форма за множествено число, да обозначава степенуването на прилагателни и наречия, да пренася части от думата на нов ред и др.
II. ПРОВЕРКА НА ПУНКТУАЦИОННАТА КУЛТУРА
Задача№ 3
Необходимо е да се поставят липсващите препинателни знаци (вътре в изреченията и в края им) на текст до 20 стандартни машинописни реда. За успешното изпълнение на задачата кандидат-студентът трябва да е запознат с основните правила и най-често срещаните изключения от тях, отнасящи се до пунктуационното оформление на простото изречение, когато в него има еднородни, повторени, обособени и вметнати части, обръщения, самостойна употреба на частици и др.
При сложното изречение е задължително да се знае правилото за обозначаване на границите между съставящите го прости. Необходимо е да се познават и изключенията, свързани с еднократната употреба на съюзи И, ИЛИ, ДА, с наличието на косвен въпрос, както и с появата на уточняващо наречие пред съюзна дума, с контактната позиция (пряко съседство) на съюзи, принадлежащи на различни изречения и др.
Кандидат-студентът трябва да е запознат с изискванията за пунктуационно оформление на пряка реч.
III. ПРОВЕРКА НА УМЕНИЕТО ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА ТЕКСТ
Задача№ 4
Извършва се чрез писмено съчинение (есе), чиято тема е мисъл (цитат) от творчеството на изучавани в средното училище български писатели: Христо Ботев, Иван Вазов, П. К. Яворов, Ал. Константинов, Елин Пелин и Йордан Йовков.
За осъществяването на тази задача на кандидат-студента се предоставя пълна свобода. Той може да изгради изложението си:
1. върху една или повече творби на съответния автор;
2. върху творчеството и на други писатели;
3. върху аспекти от биографично, социологическо, обществено-политическо или друго естество.
Желателно е съчинението да не надхвърля ТРИ РЪКОПИСНИ СТРАНИЦИ.
То трябва задължително да има УВОД, ОСНОВНА ЧАСТ и ЗАКЛЮЧЕНИЕ, да разкрива добрата обща, литературна и езикова култура на кандидат-студента. Да бъде информативно уплътнено, разсъжденията да са поднесени с логически и граматически правилни изречения. Санкционират се фактологичните, стилистичните, правописните, пунктуационните и други грешки.
Кандидатстудентски изпит
по български език и литература
08.07.2015година
Задача №1.Зачеркнете грешните букви или грешните варианти в следните думи и форми:
недод (Я/Е) ла (Н/ НН) ос (Т/ ТТ) а, недо ( О/У) мешване, креппап (ИО/ ЙО) н, ла (О/У) р (ЕА/ ЕЯ) тски, дв (О/У) член, пр (Е/И) ф (А/Ъ) рцунване, ос (Т/ ТТ) а, орд (ЙО/ ЬО) в (А/Ъ) р, (О/У) р (О/У) часвам, марс (ИЯ/ ИА) нец, ми (Я/А) лня, пр (Е/И) дат (А/Ъ) чен, облигац (ИЙ/ ИИ), пр (И/Е) сметлив, нежнос (Т/ ТТ) а, оде (А/Я) ло, шес (Т/ ТТ) о (Н/ НН) а, литерат (О/У) р, (О/У) беденос (Т/ ТТ) а, безо (Т/ ТТ) очен, бата (ШК/ ШСК) и, к (ЙО/ ЬО) шк, кокошкар (ЪТ/ ЯТ), (О/У) венчая, кл (Я/Е) т (А/Ъ) чен, с (У/Е) ш (О/У) ар (ЪТ/ ЯТ), ел (Е/И) ксир, митоло (ЖК/ ЖСК) и, раст (Я/Е) ли, понак (ЪЛ/ ЛЪ) цвам, непреме (Н/ НН) о, и (З/С/ ЗС) т (А/Ъ) пление, р (Е/И) шетес (Т/ ТТ) а, т (А/Ъ) ршувам, папиз (А/Ъ) м, сладоледа (ДЖ /Ж) ия, пробл (Я/Е) сн (А/Ъ) л, пр (О/У) междут (А/Ъ) чен, рисун (А/Ъ) к, предра (З/С/ ЗС) ъд (А/Ъ) ци, пана (И/Й) р ( Ж/ ДЖ) ия, рек (А/Ъ) л, еш (А/Е) фо (Д/Т), клав (ИА/ ИЯ) тура, панто (В/Ф) ка, нок (Ъ/А/Е) т (ЪТ/ ЯТ), саун (ДТ/ Т) ра (Г/К), пре (О/У) дол (Я/Е) ли, олимпи (Я/А) да, тра (М/Н) смисия, пора (С/ СТ) вам, соф (ИЯ/ ИА) нец, д (Е/И) ф (Е/И) цит, в (Ъ/Е) ртолет, бри (З/С), банци (К/Г), с (Ф/В) еричен, рисун (А/Ъ) к.
учебно опитен, учебно - опитен, учебноопитен
не четейки, не - четейки, нечетейки
особено опасен, особено - опасен, особеноопасен
сиво жълт, сиво-жълт, сивожълт
по харесвам, по - харесвам, похаресвам
машинно сметачен, машинно - сметачен, машинносметачен
флопи диск, флопи - диск, флопидиск
Задача №2.Поправете допуснатите правописни и граматически грешки в следния текст:
Днес хората на нъуката постепено откривът онова, което мета физиците и духовните учители са знаяли още преди векове. Нашата реално - същесвуваща вселена не се състои само от материя. Нейния основен компонент е особен вид сила, която обикновенно наричаме енергия и можем да нъправим изводът, че материалния свят е чиста енергия.От физична гледна точка ние излъчваме енергия и всичко в нас и около нас е едно големо енергийно равнище.Претметити, които ни заубикалят и имат определена формъ и обем, в деиствителност са друга форма на енергията, от която сме исградени ние.
Един от законите на енергиата гласи: енергия с определени свойства или вибраций, се стреми да превлече такава с подобни на тези свойства и вибрации. Мислите и чуствата притежават своя собствена мъгнетична енергия, която привлича енергия с сходни свойства. Можем да се уверим във това, когато „случайно" срещнем човек, за когото току-що сме мислили, или от многото книги в библeотеката изберем тъкмо онази творба, която съдържа така неопходимата ни информацийа.В тази връска разбираме, че мисълта е бърза, лека и подвижна форма на енергията. Когато саздаваме нещу, то винаги се ражда първо като мисал.„Ще приготвиа вечеря" - е мисълта, която претхожда приготвянето на хръната. „Имам нужда от нова рокля"- претхожда купуването на дрехата. „Трябва да си намеря работа" - предхожда одкриването й.
Задача №3.Поставете пропуснатите препинателни знаци в текста:
Слънцето изгря от стрехите звънко се точеха сребърни жици по улиците лъщяха локви и вадички. Чаршията беше необикновено оживена за първи път след дългите зимни месеци. Стоян Глаушев шляпаше бавно с мокрите си опинци по размекналия се сняг и калните локви спираше се тук и там като да бе забравил накъде бе тръгнал а и наистина не знаеше къде да иде. Секирата висеше на лявата му ръка ненужна - нямаше вече студове нямаше дърва за цепене. Стоян се усмихваше виновно на закачките на чирачетата които му се присмиваха или се опитваха да плашат и дразнят кучето му. Не беше пазарен ден и той селянинът беше като бяла врана в чаршията.
Всичко би било добре най-сетне но да не беше толкова гладен. И тия дръзки гражданчета които го закачаха да бяха му показали поне къде да отиде да поработи да се нахрани. Беше му тъжно а се усмихваше и се чувствуваше някак виновен за глада си за своята безпомощност тук и за тая смътна тъга която бе стиснала сърцето му. Така лутайки се той се озова пред вратата на една казанджийска работилница и се спря там.
От вратата надолу се слизаше по няколко стъпала в широко помещение изкопано в земята а негде по средата на утъпкания пръстен под беше голямото огнище. Чирак размахваше с всички сили дебелия дървен лост на духалото шумеше и съскаше там буен синкав пламък. Застанал до огнището възстар мъж с мешинена престилка и със запретнати ръкави зорко наблюдаваше огъня. Около голямата наковалня наблизу стояха десетина мъже прихванали дългите дръжки на големи тежки чукове.
Задача №4. Създайте аргументативно съчинение / есе/ по една от посочените теми в обем до три страници.
1. „Трябва да се учим не за училището, а за живота”
2. „Две неща ми трябват на земята -/ те са любовта и свободата"/ Петьофи /